Oblikovanje urbanog okoliša
Izrada kurikula s ishodima učenja za interdisciplinarnu projektnu nastavu iz predmeta likovna umjetnost, povijest, sociologija, geografija, engleski, njemački i francuski jezik na temu Urbane interpolacije
Organizacija radionica za nastavnike i terenske nastave za učenike i nastavnike u Zagrebu i Vukovaru u cilju izrade kurikula i nastavnih jedinica iz navedenih predmeta
Izložba radova učenika i objava kurikula na web stranicama projekta
Za pregled kurikula i nastavnih jedinica, kliknite ovdje.
Izložba fotografija
Sažetak
Potprojekt pod nazivom Oblikovanje urbanog okoliša (Urban Environmental Design) imao je za cilj razviti eksperimentalni kurikul za interdisciplinarnu projektnu nastavu koja na zajedničkoj temi Urbanih interpolacija povezuje sadržaje i metode predmeta humanističkih znanosti, umjetnosti i stranih jezika: likovne umjetnosti, sociologije, povijesti, geografije te engleskog, njemačkog i francuskog jezika.
Upravo je interdisciplinarni proces taj koji naglašava razmišljanje i povezivanje, dajući smisao učenju koje nadilazi samo pamćenje i vrednovanje činjeničnih podataka vezanih uz zadanu temu. Međusobno uspoređivanje i prelaženje granica između disciplina i razdoblja omogućava primjenu stečenih znanja i razvija kreativnost.
Jedan od osnovnih dokumenata na kojem počiva IPAQ Peta projekt i potprojekt UED je Nacionalni okvirni kurikulum, koji je i sam temeljen na interdisciplinarnom pristupu i međupredmetnom povezivanju.
Namjera potprojektnog tima UED bila je na odabranoj temi istraživanja urbanih interpolacija u lokalnim zajednicama te njihovoj usporedbi s urbanim interpolacijama u drugim kulturama pomoći nastavnicima u razvijanju sljedećih kompetencija učenika: usvajanja osnovnih pojmova vezanih uz temu, upoznavanja kulturnog nasljeđa svoje zemlje unutar europskog konteksta i interkulturalnog razumijevanja, razvijanja jezično-komunikacijskih vještina, osnovnih tehnika istraživanja kao temelja projektne nastave i svijesti o važnosti zaštite okoliša i urbanog planiranja i dizajna.
U tu svrhu organizirane su 3 stručne edukacijske dvodnevne radionice za nastavnike, stručno studijsko putovanje te pet županijskih i međužupanijskih vijeća te državni skup i šest potprojektnih sastanaka koji su se održavali u Zagrebu, Vukovaru, Vinkovcima, Rijeci i Minhenu. Pilotirane su u nastavi sve nastavne jedinice i obavljen terenski rad za nastavnike i učenike iz likovne umjetnosti i sociologije.
Rezultat je interdisciplinarni kurikul UED sa 7 predmetnih dijelova objavljen u ovom zborniku, kao i pripreme za nastavne jedinice iz spomenutih predmeta uključujući i upute za nastavnike, koji predstavljaju model za razvoj i realizaciju projektne istraživačke interdisciplinarne nastave u gimnazijama: likovna umjetnost (Urbane interpolacije i 15 sati terenske nastave), sociologija (Urbane interpolacije i terenska nastava/sociološko istraživanje), povijest (Gospodarstvo i svakidašnji život u Hrvatskoj u drugoj polovici XIX.st./Urbanizacija i industrijalizacija na primjeru zagrebačkog Trga maršala Tita), geografija (Prostorna morfološka struktura grada), engleski jezik (Architecture Old and New I and II: Old Buildings in New Settings/The Architecture of Happiness), njemački jezik (Der Bundestag/Das Reichstagsgebäude), francuski jezik (Nouvelle architecture dans l’ancien tissu urbain I et II: Architecture/Architecture – nouvelle et ancienne).
Završni rezultat sudjelovanja učenika u potprojektu je izložba njihovih radova nastalih na terenskoj nastavi koja je postavljena u izložbenom prostoru V. gimnazije (uređenom sredstvima projekta). Partner na potprojektu je Gimnazija Vukovar, a suradnja je ostvarena s odsjecima za Povijest umjetnosti i Sociologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu te IV. gimnazijom u Zagrebu.