Nastavna cjelina Analiza vode i tla dio je potprojekta Nastavne metode u biologiji i kemiji u sklopu projekta IPAQ Peta. Sastoji se od 3 dijela:
- Uvod u analizu vode i tla, gdje učenici kroz radioničku aktivnost otkrivaju nužnost pažljivog planiranja proizvodnje, i općeniti kemijske analize, u svrhu prevencije zagađenja vode i tla – Analiza vode i tla (I). Ova radionica služi kao priprema učenika za uzorkovanje i rad s kemikalijama koji ih očekuje za vrijeme kemijskih analiza.
- Analiza vode i tla, gdje učenici u školi analiziraju uzorke vode i tla koje su sami prikupili, te na temelju analiza procjenjuju njihovu kvalitetu za različite namjene, te potencijalnu korist ili opasnost sastojaka u uzorcima – Analiza vode i tla (II).
- Pročišćavanje vode, tj. izrada priručnog pročistača vode i njegovo testiranje – Analiza vode i tla (III).
Radionica analiza vode i tla (I) zamišljena je kao natjecanje proizvođača (pet skupina učenika) u izradi zelenih kvadrata, brinući pritom o osobnoj zaštiti (što manje zaprljanih ruku), o potrošnji “sirovina” (boje) i o zaštiti okoliša (podloge). Učenici su unutar timova organizirali rad i u 10 minuta izradili i obojili kvadrate. U pripremljenoj powerpoint prezentaciji upisivali su i bodove. Kriteriji procjene uspješnosti „proizvođača“ bili su poznati učenicima, pa su se od početka trudili kako obaviti što „čišću“ proizvodnju i sa što manjim utroškom materijala. Radionica je održana učenicima V. gimnazije i to u 3.B razrednom odjelu 24. studenoga 2014. godine, 3.F razrednom odjelu istog dana te 3.E razrednom odjelu 25. studenoga 2014. godine. Radionice su održale kolegice Dubravka Turčinović i Marijana Žgela.
Učenici su pažljivo i entuzijastično obavili postavljeni zadatak, nakon čega je slijedilo unošenje rezultata u tablicu i rasprava o aspektima koji su utjecali na njihovu proizvodnju. Uočene su i neke nepovoljne značajke proizvodnog procesa poput špijunaže, što je dovelo do dodatne rasprave o kemijskoj industriji i njenom utjecaju na okoliš. Učenici su povoljno ocijenili ovakav način proučavanja sadržaja, te su se angažirali i oko prijedloga kako bi se još mogle usavršiti i metode evaluacije proizvodnog procesa.
Radionica analiza vode i tla (II) zamišljena je kao učeničko istraživanje sastava uzoraka vode i tla koji su im od interesa. Učenici su se unutar timova organizirali i u dogovoru s profesorom odlučili koje uzorke će prikupiti i koje analize će napraviti u školi (na raspolaganju imaju preko 20 vježbi, pa je potrebno unaprijed dogovoriti koje vježbe će se raditi). Kako bi se uštedjelo vrijeme, dio dogovora obavljen je putem Interneta. Istim putem vršila se i distribucija materijala u svrhu uštede papira i ostalih materijalnih sredstava. U učionici koja je opremljena potrebnim materijalom, učenici su kroz 2 školska sata analizirali svoje uzorke, a usput su i istraživali značaj ispitivanih sastojaka kroz traženje odgovora na pitanja koja su bila uz svaku vježbu. Pitanja su koncipirana tako da se kroz njih prolazi kroz dosta koncepata iz kemije koje su prethodno učili i onih koji se trenutno uče u 3. razredu gimnazije. Radionica je održana u 3.B razrednom odjelu V. gimnazije 1. prosinca 2014. godine. Održala ju je kolegica Marijana Žgela.
Na temelju rezultata analize, načinjene su Powerpoint prezentacije u kojima je svaka grupa iznijela svoje rezultate i zaključke. Učenici komentiraju sat kao vrlo zanimljiv te primjećuju važnost zastupanja tih tema u svakodnevnom životu. Komentari nekih učenika:
„Bilo je odlično, poučno i zabavno.“
„Najviše mi se svidjela organizacija rada, to što smo svi sudjelovali.“
„Htjela bih da bude više ovakvih satova.“
„Sat je bio zanimljiv zbog timskog rada s drugim učenicima, te razvio se natjecateljski duh između skupina.“
„Ovo je bilo vrlo korisno za praktično znanje.“
„Svidjela mi se usporedba sa stvarnim životom i stvarnom proizvodnjom.“
„Najkorisnije mi je bilo što smo vidjeli i upoznali neke nove načine kako provjeriti je li voda pitka.“
„Sat je bio odličan, sa zanimljivim i poučnim sadržajem te sam shvatila kako lakše učim na ovakav način, nego klasičan.“
„Mislim da je dokazivanje željezovih iona bila jedna od korisnijih vježbi kako bi znali koliko ih unosimo u organizam svakodnevno.“
„Najkorisnije je bilo to što smo morali paziti kako rukujemo kemikalijama, zbog toga što nas to uči opreznosti na radu.“
„Korisno je bilo što smo naučili rukovati različitim uređajima za analizu.“
Kako nam je bilo, pogledajte u galeriji: